RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Singapore
 Lexicon
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

• Aangeblazen diffuser
Een diffuserconcept (blown diffuser), geÔntroduceerd door Red Bull Racing in 2010, waarbij uitlaatgassen van de motor niet via de gebruikelijke uitlaten de wagen verlaten, maar naar de diffuser gevoerd worden. Het concept zorgt voor meer downforce. Het nadeel is dat de diffuser en het bodywork errond in hogere mate hittebestendig moeten worden.

• Aanvalshoek
Dit bepaalt de grootte van de hoek waaraan de vleugels gevestigd zijn. Hoe groter de hoek, hoe meer downforce.

• Achterlicht
Vermindert het risico op massacrashes. Als een F1-wagen op regenbanden rijdt, dan moet het rode achterlicht altijd branden. Het licht bestaat uit 30 individuele LEDs, en moet tenminste zes bij zes centimeter groot zijn. Daarenboven moet het 35 centimeter boven de onderkant van de wagen hangen.

• Achtervleugel
Staat ook gekend als de achterspoiler. Het creŽert downforce, vooral op de achteras. De achtervleugel wordt aangepast aan de omstandigheden van het circuit (hoe steiler de aanvalshoek van de achtervleugel staat, hoe meer downforce er gecreŽerd wordt). De instellingen en de hoeken kunnen ook aangepast worden, en vormen een deel van de afstelling van de wagen. De achtervleugel is goed voor ongeveer 30% van de totale downforce van de wagen.

• Actieve ophanging
Hydraulische aandrijvingen in de ophanging die de rijhoogte controleren wanneer de wagen rijdt. De aandrijvingen worden bestuurd door computersoftware. De constante rijhoogte die wordt bereikt zorgt voor een stijging van de downforce door de zuiging onder de wagen. Dit systeem werd verboden door de FIA op het einde van 1993.

• ADR
Accident Data Recorder. Dit staat wel beter bekend als de Zwarte Doos. Dit elektronische onderdeel controleert en legt alle elektronische acties vast die in de F1-wagens gebeuren. Het is ook de naam van de data recorder die in alle wagens geÔnstalleerd moet zijn. De Zwarte Doos is bedoeld om informatie te geven over mogelijke oorzaken van een ongeval, om zo de veiligheid te verbeteren. Het moet altijd uitneembaar zijn zonder dat er delen van de wagen moeten verwijderd worden.

• AŽrodynamica
De studie van de wisselwerking tussen lucht en vaste voorwerpen die door de lucht verplaatst worden. De basisregel wanneer men een F1 wagen ontwerpt, is ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk downforce en zo weinig mogelijk weerstand met de lucht (zie drag) gecreŽerd wordt.

• AŽrodynamische downforce
De aŽrodynamische downforce wordt gegenereerd doordat de aŽrodynamische onderdelen van de wagen in contact komen met de rijwind. De aŽrodynamische downforce maakt 80% uit van de totale neerwaartse kracht van een wagen (ongeveer 3000 kg). De overige 20% wordt veroorzaakt door het gewicht van de wagen zelf.

• Air Box
De plaats tussen de helm en de wagen waar lucht tussen komt. Dit Ďluchtvakjeí kanaliseert de lucht die nodig is voor het verbrandingsproces van de motor. Bij het ontwerp van de airbox maakt men de afweging tussen aerodynamische efficiŽntie en de prestatie van de motor.

• Antenne
Geplaatst op de voorkant van de monocoque, juist voor de cockpit. Het wordt gebruikt voor het verzenden van radiogolven en telemetriegegevens.

• Anti-lock Braking System (ABS)
Dit elektronische systeem voorkomt dat de wielen blokkeren wanneer er krachtig wordt geremd. Met sensoren wordt een wielblokkade onmiddellijk opgemerkt en de druk die uitgeoefend wordt op de remmen zal automatisch verlagen. Het ABS-systeem werd in de F1 geÔntroduceerd om een betere snelheidsvermindering te verkrijgen tijdens het remmen. Het werd echter in 1993 verbannen om de F1 spannender te maken.

• Anti-stall
Sinds F1-wagens niet langer voorzien zijn van startermotoren, worden deze systemen aangebracht om er zeker van te zijn dat een rijder de motor niet laat stilvallen als hij spint.

• Apex
Het punt waarbij de ideale rijlijn de binnenkant van de bocht raakt, de koord van de bocht als het ware.

• Aquaplaning
Aquaplaning is wat er gebeurt als er meer water tussen de banden en de weg zit dan de groeven van de banden kunnen verplaatsen. De wagen Ďdrijftí dan op een soort film en kan niet meer bestuurd worden. Als de baan erg nat is, komt er gewoonlijk een safety car op het circuit om de snelheden lager te houden.

• Atmosferische motor
Een verbrandingsmotor rijdt op een mengeling van gevaporiseerde benzine en lucht. In een normaal geaspireerde motor (atmosferische motor) wordt de mengeling niet in de verbrandingskamers gedwongen; het komt de kamer namelijk binnen onder een normale atmosferische druk.

• Autoclave
Een machine waarvan de laadruimte onder druk staat. Er worden vacuŁm verpakte onderdelen in bewaard op een precieze temperatuur en druk. Deze procedure zorgt ervoor dat de onderdelen sterk zijn en toch niet veel wegen. F1-teams gebruiken autoclaves om composietmateriaal uit koolstofvezel te vervaardigen.

 Zoeken: In:
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Verstappen houdt Vettel af in VT3, Vandoorne vijfde  
Max Verstappen heeft de snelste tijd in de derde vrije training op zijn naam geschreven. De Nederlander was...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact