RSS   -    Meewerken?
   
 
GP MaleisiŽ
 Lexicon
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

• CAD
De afkorting voor Computer Aided Design. Dit omvat veelzijdige computerprogrammaís die zowel efficiŽnt als snel te werk gaan om het werk van de ontwikkelaars gemakkelijker te maken. Tekenborden zijn nu definitief een zaak van het verleden.

• Calliper
Onderdeel van het remsysteem dat de remblokken bevat. Als een rijder op de rem staat zorgen de callipers, de remklauwen, ervoor dat beide remblokken tegen de koolstoffen remmen worden gedrukt om de wagen te doen vertragen.

• Camber
De mate waarin de bovenkant van een band naar de wagen toe of juist weg van de wagen is gekanteld. Dit betekent dat het wiel niet perfect verticaal staat op het wegoppervlak. De teams stellen de camber af zodat het loopvlak van de band in de bochten op het meest verticale punt staat met het wegoppervlak, in acht nemende dat de band meebuigt in de bochten.

• CDG vleugel
Afkorting voor Centreline Downwashing Wing. Het is een vleugel, voorgesteld door de FIA op het einde van 2005, dat het mogelijk zou moeten maken dat wagens elkaar dichterbij kunnen volgen in de bochten omdat het geen turbulente lucht zou veroorzaken maar een downwash die de voorvleugel van de achterliggende wagen positief beÔnvloedt.

• Centrifugale krachten
Dit staat beter bekend als G-krachten. Het beschrijft de acceleratie van de zwaartekracht en, in F1-termen, de kracht die de wagen in een bocht naar de buitenkant drukt. De eenheid van de opmeting is G. 1G is gelijk aan 9,81 meter per seconde in het kwadraat. Normaal gezien beÔnvloeden de centrifugale krachten alleen maar de rijder in bochten, maar er zijn gelijkaardige spanningen tijdens het accelereren en remmen.

• CFD
De afkorting voor Computational Fluid Dynamics. Deze technologie heeft het ontwikkelingsproces van een F1-wagen ingrijpend veranderd. De CFD maakt de luchtstromen rond de wagen zichtbaar op de computer, en op hetzelfde moment toont het ook het effect van de individuele onderdelen van de wagen op andere componenten en op de aŽrodynamica. De ingenieurs kunnen deze effecten dus simuleren zonder de onderdelen te moeten bouwen. Dit bespaart tijd en geld.

• CFRP
Deze algemene Engelse term (carbon-fibre reinforced plastic) omvat de composietmaterialen zoals koolstof en Kevlar die, wanneer ze gecombineerd worden met epoxyhars (door verhitting hard wordende kunsthars), een hoge starheid en kracht bieden, terwijl het gewicht heel laag blijft. Vele onderdelen worden geproduceerd van deze materialen, zoals de monocoque.

• Chassis
Het voornaamste deel van een F1-wagen is het chassis, met als belangrijkste onderdeel de monocoque. Alle andere onderdelen zijn verbonden met deze lichte, sterke monocoque. Het is gemaakt uit koolstofvezel en een polymeer. Dit wordt dan vastgekleefd aan aluminium en Nomex honinggraten om zo een sandwich paneel met een schelpstructuur te vormen. Dit afgietsel en bindend proces vindt plaats in een autoclave op bepaalde niveauís van druk en temperatuur.

• Chicane
Smalle bochten die circuitontwerpers gebruiken om lange rechte stukken op een circuit te onderbreken. Chicanes dwingen de rijders ertoe te vertragen. Een typisch voorbeeld is het circuit van Monza.

• Cilinder
Onderdeel in de motor waar het vermogen wordt opgewekt. De op- en neerwaartse beweging van de piston en de verbranding van de benzineluchtmengeling gebeurt in de cilinder.

• Cockpit
Dit is de plaats in de wagen waar de rijder zit. De cockpit moet zo ontworpen zijn dat de rijder binnen de vijf seconden uit de wagen kan klimmen. Het moet 50 centimeter breed zijn bij het stuur en 35 centimeter breed bij de pedalen. Voor de veiligheid mogen er geen benzine -, olie - of waterleidingen doorheen de cockpit lopen.

• Compound
Een specifieke rubbermengeling om een band te vervaardigen. Harde compounds bieden een langere levensduur terwijl zachte compounds voor meer grip zorgen. In de Formule 1 bestaan er vier verschillende compounds; Super Soft, Soft, Medium en Hard.

• Concorde Agreement
Deze overeenkomst (agreement) specificeert de rechten en de plichten van de teams en de FIA. Het is hoofdzakelijk een commercieel akkoord. Het vraagt ook om unanimiteit voor belangrijke beslissingen.

• Constructeur
Een term die van toepassing is op alle Formule 1 teams, mits ze hun eigen wagens ontwerpen en bouwen.

• Contactdruk
Dit omvat de kracht die de wagen op het circuit drukt ten gevolge van de aŽrodynamische onderdelen, zoals de voor- en achtervleugels. De contactdruk heeft een enorme invloed op de bochten- en topsnelheden.

• Crashtest
Verplichte tests voor wagenonderdelen (bijvoorbeeld de monocoque) die voor de FIA moeten uitgevoerd worden. Er zijn tests voor de constructies aan de voorkant, zijkant en achterkant. De crashtests werden in 1985 ingevoerd. Ze worden uitgevoerd onder toezicht van de FIA, meestal in het Cranfield Impact Centre te Bedfordshire (Engeland).

• Crashvangrail
Veiligheidsmaatregel op circuits waar er geen plaats is voor uitloopzones

 Zoeken: In:
Gasly vervangt Kvyat vanaf MaleisiŽ  
Toro Rosso heeft zonet bevestigd dat Pierre Gasly komend weekend zijn debuut zal maken voor het team tijdens...
Lees meer
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact