RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Abu Dhabi
 Lexicon
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

• Kerbs
Letterlijk vertaald zijn dit boordstenen. Deze term wordt ook in het Nederlands gebruikt en met kerbs worden de stenen bedoeld die net naast de baan liggen, terug te vinden na een bocht. Het geeft de rijders een klein beetje extra ruimte en zorgt dus voor meer veiligheid.

• KERS
KERS, ofwel Kinetic Energy Recovery System (KERS), is een systeem waarbij het doel erin bestaat om de energie die vrijkomt tijdens het remmen op te slaan in een reservoir (ofwel een batterij, ofwel een vliegwiel) met het doel dit weer vrij te laten bij het accelereren. Het technisch reglement voor 2009 stelt dat het vermogen van KERS beperkt moet zijn tot 60kW, wat gelijkstaat met ongeveer 80pk, wanneer de piloot op een knopje op zijn stuur duwt. Hij kan per ronde niet meer dan 400kJ gebruiken.

• Kevlar
Een zeer duurzaam kunstmatig gefabriceerde vezel, gebruikt in de helm en de hoofdsteun. Het heeft een grote stevigheid en is erg licht.

• Kleppen
De taak van de door de motor gecontroleerde kleppen bestaat erin om de inlaat- en uitlaatkleppen op het juiste moment te openen en te sluiten, en op die manier de gassen in en uit de verbrandingskamer te leiden. Elke klep bestaat uit een steel en een schijf.

• Knife-edge
Om de luchtweerstand van de ophangingsonderdelen te verminderen worden ze gevormd volgens een platte doorsnede in de vorm van een lemmet. Vandaar de benaming knife-edge.

• Koolstofvezel
Dit is het constructiemateriaal voor de Formule 1 wagens. De monocoque bijvoorbeeld, is gemaakt uit epoxyhars (door verhitting hard wordende kunsthars) en verstevigd met koolstofvezel. Wanneer deze materialen gelamineerd worden ontstaat er een grote stevigheid en stijfheid, maar toch blijft het heel licht

• Koppeling
Voetpedaal (aan het stuur in de F1) dat de motor van de drijfas losmaakt, gebruikt tijdens het schakelen. De F1 wagens van vandaag gebruiken semi-automatische versnellingsbakken zodat de koppeling automatisch gebeurt. De rijder moet de koppeling wel gebruiken om te verhinderen dat de wagen stilvalt

• Kwalificatie
Vanaf het 2006-seizoen wordt een shoot-out kwalificatieformat toegepast in de Formule 1. Er worden drie afzonderlijke sessies verreden. Na de eerste sessie vallen de traagste 7 piloten af, na de tweede sessie vallen alweer de zeven traagste piloten af. Uiteindelijk vecht de top-10 het dan uit om de daadwerkelijke pole positie. Deze top-10 moet vervolgens de race starten met de banden waarmee het hun snelste tijd heeft neergezet tijdens de laatste kwalificatiesessie.

 Zoeken: In:
Kubica krijgt laatste kans voor Williams zitje in Abu Dhabi  
Robert Kubica krijgt van Williams F1 Team een laatste repetitie om zichzelf te bewijzen dat hij nog steeds...
Lees meer
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact