RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Abu Dhabi
 Lexicon
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

• Packers
Zogenaamde vulstukken die deel uitmaken van de wielophanging. Hiermee wordt het moment bepaald waarop de wielophanging aan zijn maximale uitslag zit.

• Paddock
Een gesloten gebied achter de pits, waar teams staan met hun trucks, campers, hospitality tenten, enz...

• Parc Fermé
Het voorbehouden gebied in de pitstraat waar de technische afgevaardigden van de FIA de wagens na elke race zeker controleren. Dit kan ook het geval zijn na een bepaalde sessie tijdens een Grand Prix weekend. Sinds het 2003 seizoen moeten de wagens naar het parc fermé gebracht worden na afloop van de kwalificatiesessie. Ze worden daar niet aan de teams vrijgegeven tot zondagmorgen.

• Peddels
De Formule 1 wagens hebben geen versnellingspooks zoals normale personenwagens. F1 piloten gebruiken daarentegen kleine platte hendels aan beide kanten van het stuurwiel om van versnelling te veranderen. Ze worden peddels genoemd. De linkse peddel is om terug te schakelen, de rechtse om op te schakelen. In sommige gevallen is het mogelijk dat er bij zowel de linkse als de rechterpeddel de mogelijk bestaat om op en terug te schakelen.

• Pitbord
Een bord dat buiten de pitmuur wordt getoond aan de rijder op het circuit om een rijder tal van informatie te verschaffen. Meestal staat er op dit bord zijn positie te lezen, het tijdsverschil met de andere rijders en het resterend aantal ronden van de race.

• Pitch
De neiging van de voor- en achterkant van de wagen om naar boven en beneden te bewegen, onafhankelijk van elkaar, als gevolg van veranderingen in het wegoppervlak of de aërodynamische ladingen die inwerken op de wagen.

• Pitch gevoeligheid
De pitch gevoeligheid is de sleutel tot een goede bestuurbaarheid van de wagen. Op een wagen die een lage pitch gevoeligheid heeft zal de aërodynamische balans niet rond de wagen verschuiven wanneer de wagen op en neer beweegt over de hobbels. Een wagen heeft ook een lage pitch gevoeligheid als het zwaartepunt weinig verschuift tijdens acceleratie en deacceleratie.

• Pitlane
De pitlane ligt juist vóór de pits. Dit is waar de pitstops plaatsvinden tijdens de race. Voor het 2004 seizoen werd de snelheidslimiet in de pitlane opgetrokken van 80 km/u tot 100 km/u. Dit is bedoeld om een grotere flexibiliteit te creëren voor pitstrategieën. Op circuits met buitengewoon smalle pitlanes, zoals vroeger bij Monaco het geval was, kan er geopteerd worden voor een kleinere maximumsnelheid.

• Pitmuur
De verplichte muur tussen het circuit en de pitlane. Tussen de pitlane en de pitmuur is er een soort controlecentrum voor de teamleiding gevestigd.

• Pitstop
Tijdens een normale pitstop tijdens een race staat er een team van 15 tot 20 mecaniciens rond de wagen om de banden te vervangen en bij te tanken. Voor het hertanken moeten de mecaniciens helmen dragen, samen met vuurbestendige pakken gemaakt van Nomex. De gestandaardiseerde tanksluitingen en de goed ontworpen inlaatkleppen zorgen ervoor dat er geen ontvlambare benzinedampen kunnen ontsnappen. Vanaf het 2010-seizoen is hertanken verboden.

• Plank
(zie skidblock) Een plaat vervaardigd uit hout, die aan de onderkant van de wagen wordt bevestigd. Het is bedoeld om een sterk zuigeffect te voorkomen, waardoor het omwille van veiligheidsredenen buitensporig hoge snelheiden beperkt, vooral in de bochten. Het dient ook ter bescherming van de onderkant van de wagen. Als deze plank teveel is afgesleten, dan betekent dit dat de rijhoogte van de wagen te laag werd ingesteld, en wordt er een sanctie gegeven.

• Pole positie
De eerste plaats op de startgrid van de race. De rijder die de beste tijd liet noteren in de kwalificatie mag van die positie vertrekken.

• Pull-rod
Een deel van het chassis: de montage van de ophanging met verbindingsstangen.

• Puntensysteem
Sinds het 2010-seizoen krijgen de eerste tien rijders van elke race punten toegekend voor het kampioenschap. De winnaar van de Grand Prix krijgt 25 punten, de tweede 18, de derde 15, en dat gaat zo verder met 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punt. Om het constructeurskampioenschap te berekenen wordt bij elk team de punten van hun twee rijders samengeteld.

• Push-rod
Een deel van het chassis: de montage van de ophanging met compressie veerpoten.

 Zoeken: In:
Kubica krijgt laatste kans voor Williams zitje in Abu Dhabi  
Robert Kubica krijgt van Williams F1 Team een laatste repetitie om zichzelf te bewijzen dat hij nog steeds...
Lees meer
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact