RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Brazilië
 Alles onder controle
Samen met zijn team onderzoekt Technisch Afgevaardigde van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), Jo Bauer, alle wagens voor aanvang van een race. Hij zorgt ervoor dat alles binnen de regels verloopt en dat de veiligheidsvoorzieningen nageleefd worden. Tijdens de Grand Prix van Amerika wordt dezelfde gedachte gehanteerd als elders: vertrouwen is goed, zekerheid is beter…

Het drukke weekend van de man die de Formule 1 observeert met arendsogen, begint op donderdag voor de race. De zone die gereserveerd is voor de technische delegatie, is de hele dag druk bezet. Elk team moet namelijk zijn twee race wagens en zijn reservewagen laten controleren. Dat kan oplopen tot 30 wagens die moeten worden gemeten, gewogen en minutieus onderzocht. Op dit vlak telt elke gram of millimeter. De eerste inspectie geeft maar zelden afwijkingen van de regels, omdat de teams hun huiswerk ook maken en ze hebben de wagens al gecontroleerd in de fabriek. "De wagens worden gebouwd zo dicht mogelijk bij de limiet en tijdens het seizoen worden telkens nieuwe onderdelen toegevoegd. Als we die op voorhand zelf controleren, vermijden we vervelende verrassingen op het circuit,” licht Technisch Directeur van BMW WilliamsF1, Sam Michael, toe.


Klik op de tekening voor een grotere versie

All clear, Commissioner? De FIA levert grote inspanningen om ervoor te zorgen dat de Technische Reglementen worden nageleegd. Zo krijgt elke wagen bijvoorbeeld zijn eigen onderzoeker gedurende het hele weekend. Enkel de wagens die de controle van donderdag doorstaan hebben morgen op vrijdag deelnemen aan de oefensessies. Op deze tweede dag houden Jo Bauer en zijn collega’s controles door willekeurig enkele wagens in de FIA garage te roepen. Soms wordt de onderkant van de wagen onderzocht, soms het voorste gedeelte van de wagen, en soms de breedte van de achtervleugel. Tijdens het hele race weekend worden vele benzinestalen genomen en geanalyseerd door een FIA laboratorium dat zich buiten het circuit bevindt. Als het staal niet voldoet aan de template die voor aanvang van het seizoen werd afgegeven aan de FIA, krijgt het team een straf.

Naarmate de race dichter komt, verhogen de inspecteurs hun zoekintensiteit. De Technische Commisarissen onderzoeken willekeurig enkele wagens door ze te wegen en te meten. Het kan zeker gebeuren dat eenzelfde wagen verschillende controles moet ondergaan. Op zondag worden niet alleen benzinestalen genomen, maar de controleurs checken ook de remschijven en bijvoorbeeld ook het draagoppervlak van de banden. De laatste controles worden uitgevoerd tijdens de formatie op de startgrid.

Na de race wordt alles gewogen. De rijders worden in hun volledige werk outfit samen met hun wagen gewogen. Er worden ook enkele wagens uitgepikt voor een uitgebreide controle. De gegevens kunnen door elektronische programma’s worden bekeken op onboard computers. Net zoals met de benzine, wordt ook een kopie van de software doorgestuurd naar de FIA. Dit programma wordt vergeleken met de programma’s die gebruikt werden tijdens de race.
Soms werken Jo Bauer en zijn team tot laat op de avond. Het is pas als alle controles uitgevoerd zijn, en als er geen klachten komen van een team tegen een ander team, dat de race resultaten officieel worden. Als de scrutineers een inbreuk tegen de regels vinden, informeren ze de Race Commission en de Sport Commissioners, die dan een gepaste straf bepalen voor het betrokken team.

Hoewel de inspecties op race dagen al heel intenst zijn, wil de FIA een verandering doorvoeren over de Technische controle na de race. FIA President Max Mosley denkt al een tijd na hoe hij de grijze zones uit de reglementen kan halen zodat alles duidelijker wordt, en dat de inbreuken sneller worden ontdekt. Dit is niet gekomen door de Grand Prix van San Marino, waar een verboden tweede tank werd gevonden in een van de wagens. Eén mogelijkheid is om één van de acht wagens die punten scoorden volledig te ontmantelen. De kans dat overtredingen worden vastgesteld zou zo veel hoger komen te liggen.
"De kans dat je zou worden betrapt is dan altijd zeven tegen 1,” berekende Max Mosley. Hij weet echter ook dat er nadelen zijn aan dit systeem. "Het zou veel tijd vragen en het zou lang duren vooraleer de resultaten officieel worden gemaakt.”

Er zal dus in de toekomst nog heel wat werk blijven bestaan voor Jo Bauer en zijn team.


Wist je dat…
… de ingenieurs in de Formule 1 altijd op nieuwe ideeën komen om de regels te omzeilen? We bekijken drie voorbeelden. In 1978 installeerde Brabham een propeller op de achterkant van zijn BT46 om meer downforce te creëren. In 1980 ontwikkelde Lotus een dubbel chassis dat de negatieve impact op de aërodynamica van de vibraties op de ophanging opving. In 1981 gebruikte Nelson Piquet een kleinere tank tijdens de kwalificatie, om gewicht te besparen. Een achtervleugel, in alle haast geïnstalleerd voor de controle, zorgde voor het minimum gewicht. De Braziliaan werd dat jaar Wereldkampioen!
Jeroen Winters

 Zoeken: In:
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Bottas snelt naar poleposition, Hamilton crasht zwaar  
Valtteri Bottas heeft de poleposition voor de GP van Brazilië bemachtigd. In een spannend slot wist hij de...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact