RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Maleisië
 De krachttoer op Spa-Francorchamps
Op het rechte stuk naar de finishvlag van dit lang Formule 1 seizoen worden de rijders in België geconfronteerd met een ware krachttoer op het Spa-Francorchamps circuit. Nauwelijks enige andere race onderwerpt hen aan vergelijkbare fysische lasten zoals het enorm gevarieerde en veeleisende circuit in Spa, een omloop dat zich over 6,973 kilometer een weg baant door het heuvelachtige landschap van de Ardennen. “Tijdens deze race zitten de rijders constant aan hun limiet,” aldus Frank Dernie van WilliamsF1.

Fascinatie heeft een naam: Eau Rouge. De meest bekende bocht in de Formule 1 is het onderwerp van legendes, en de allure ervan blijft zijn waarde behouden. Het voor de eerste keer volgas nemen van de bocht wordt aanzien als een overgangsrite in de koningsklasse van het autoracen. De tocht in de buitenste limieten van de natuurkunde van het racen begint na de La Source haarspeldbocht. De rijders nemen deze traagste bocht van Spa-Francorchamps in tweede versnelling, waarna ze van de heuvel scheuren met het gaspedaal volledig ingedrukt. Op het laagste punt wacht Eau Rouge de rijders op. Eens je erin komt zijn traagheidskrachten van 4G van toepassing – vier keer de zwaartekracht van de aarde. De wagens komen er toe aan 300 km/u en worden op het circuit gedrukt met een kracht die het equivalent is van 2,4 ton. Op dit moment weegt een rijder met een gewicht van 75 kilo wel tot 300 kg. Een fractie van een seconde later snellen de rijders op de 15% steile helling richting Les Combes en ervaren ze de lichtheid van het bestaan: eerst zien ze de heuvel voor zich opdoemen als een ondoordringbare muur, terwijl hun volgend zicht dat van de lucht is – zoals een piloot van een straalvliegtuig die de hoogte ingaat. Gedurende een kleine instantie stijgt de wagen op en op hetzelfde moment nemen de rijders de bocht. Een rit op het scherp van de snee.


Klik op de tekening voor een grotere versie

“De race op dit circuit toont aan hoe lastig de sport is,” aldus Frank Dernie. “En hoe fysisch en mentaal sterk de rijders moeten zijn om te kunnen omgaan met deze lasten.”
Experts verzekeren ons dat de extreme lasten die op de rijders worden geplaatst enkel overschreden worden bij piloten die manoeuvres uitvoeren in een stuntvliegtuig en in de ruimtevaart. Een vergelijking dat helemaal niet overdreven is – een Formule 1 wagen is zonder twijfel namelijk een soort raket op wielen. Met de volledige raceuitrusting weegt het 600 kg. Een motorvermogen van 900 paardenkracht zorgt ervoor dat elke kilogram van de wagen wordt voorgestuwd door 1,5 pk. Dit leidt tot prestaties van ongekende waarden: een Formule 1 wagen accelereert van 0 tot 100 km/u in 2,8 seconden, en van 0 tot 160 km/u in enkel 4,2 seconden. De ongeziene axiale en laterale acceleratie waaraan de rijders worden onderworpen, worden vooral gevoeld op sterk golvende hogesnelheidscircuits zoals Silverstone en Spa.

De krachten zijn van toepassing tijdens de acceleratie en worden zelfs overschreden tijdens deacceleratie. Het remmen vanaf een snelheid van 110 km/u tot stilstand doet een Formule 1 wagen in minder dan 2 seconden. Bij het hard remmen vanaf hoge snelheden ervaren de rijders krachten tot 5G. Dit zorgt ervoor dat het moeilijk wordt om je hoofd recht te houden. Met een helm weegt een hoofd ongeveer 7,5 kg – bij 2,5G tijdens het nemen van bochten weegt het 19 kg. Tijdens het remmen stijgt die waarde al tot 37,5 kg. “Als je onderworpen wordt aan 5G tijdens het remmen, voelt het aan alsof je wenkbrauwen eraf zullen vallen,” zei Dernie.

Hoe extreem deze lasten zijn wordt gedemonstreerd door ze te vergelijken met de ervaringen van rijders in alledaags verkeer. “Een gemiddelde rijder zal acceleraties van minder dan 0,4 G ervaren tijdens het nemen van bochten – waarden van ongeveer 0,6 G bereiken reeds de limiet van stabiliteit,” liet Dr. Lauterwasser weten. “Enkel het loslaten van het gaspedaal in een Formule 1 wagen zorgt reeds voor een deacceleratie van 1G – evenveel als het hard remmen in een personenwagen.”



Deze gevechten aan de uiterste limieten brengen ook risico’s met zich mee. Maar de FIA zorgt ervoor dat de hoge veiligheidsstandaard in de Formule 1 behouden blijft. Voor de start van het huidige seizoen werden er bijvoorbeeld beperkingen geïntroduceerd aan de aërodynamica van de wagens, waardoor de downforce werd verminderd en daardoor ook de bochtensnelheden. Desondanks blijft het rijden door de bochten in de Ardennen één van de grootste uitdagingen voor de rijders die, vanuit het sportieve aspect, gelden als extreme-sports atleten. De lasten tijdens acceleraties en deacceleraties leiden zonder twijfel tot het feit dat de hersenen alsmaar verschuiven binnenin hun schedel. Daarenboven verandert het volume dat door de hartkamers vloeit constant. Samen leiden deze feiten tot een kortstondig tekort aan bloed in de hersenen. Zonder regelmatige fitness training zouden deze situaties onmiddellijk leiden tot een black-out. Dat gevaar is in de Formule 1 echter onbestaande. “De rijders zijn namelijk enorm getraind en volledig fit,” zegt Frank Dernie. “Ze zouden waarschijnlijk bij bewustzijn blijven tot 8G, maar we zullen in de Formule 1 nooit dergelijke waarden bereiken."

Wist je…
… dat de legendarische Eau rouge bocht op Spa-Francorchamps enkel overleefde dankzij de rijders? In 1994 werd, door toedoen van de FIA, de beroemdste bocht weggenomen door de constructie van een chicane omwille van veiligheidsredenen. Maar door de eis van de rijders, die deze atletische uitdaging niet wilden schuwen, werd de bocht naar haar originele vorm teruggebracht het jaar daarop.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Gasly vervangt Kvyat vanaf Maleisië  
Toro Rosso heeft zonet bevestigd dat Pierre Gasly komend weekend zijn debuut zal maken voor het team tijdens...
Lees meer
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact