RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Maleisië
 Het weer, een belangrijke determinant
Als de strategen, zoals bij alle andere Formule 1 races, voor de race starten met het bepalen van hun strategie voor de Japanse Grand Prix, is de startpositie en de benzineconsumptie niet het enige agendapunt. Het weer wordt ook in serieuze overweging genomen. Om onaangename verrassingen te vermijden, investeren de teams veel tijd en geld in weersvoorspellingen waarop ze kunnen vertrouwen.

De Japanse Grand Prix van 2004, toen op de vrijdag voor de race de hemelsluizen openbraken op het Suzuka Racing Circuit, werd de paddock beveiligd voor de aanrazende storm. De teams gespten de dozen en containers dicht door gebruik te maken van veiligheidstouwen en -netten. De tyfoon Ma-on wachtte bij de kust en stuurde gedurende de hele dag zware regenwolken over het land. Zelfs het circuit werd overstroomd. Daardoor reed, voor de eerste keer in de geschiedenis van de Formule 1, niemand op zaterdag en werd de kwalificatie verlegd naar zondag. Zoals gebruikelijk was er maar één prioriteit: die van de veiligheid.


Klik op de tekening voor een grotere versie

Zulke natuurlijke krachten zorgen er niet voor dat het werk van de weermannen van de teams er gemakkelijker op wordt. Omdat het weer geen uitzonderingen maakt voor de Formule 1, is hun job een delicate gelegenheid en één van de meest ondankbare in de koningsklasse van de motorsport - een job die maar heel zelden een verdiende beloning krijgt. Tijdens de dagen voor de race komen alle relevante meteorologische gegevens van de meest gevarieerde bronnen binnen op hun laptops. Men verwacht dan van hen dat ze correcte conclusies kunnen trekken uit die massa's van informatie. Omdat er zoveel afhangt van een voorspelling kan een verkeerde inschatting een directe invloed hebben op het resultaat van de race – ze moeten niet enkel de prestatie in overweging nemen, maar ook de veiligheid.

“Tijdens de voorbije paar jaren zijn de weersvoorspellingen een belangrijk detail geworden in de racestrategie,” zegt de teammanager van Williams, Dickie Stanford. Wat hij en zijn collega’s samenstellen voor hun team heeft nauwelijks iets te maken met de weersvoorspellingen die je dagelijks op de televisie kan zien. Er wordt van hen niet enkel verwacht dat ze kunnen voorspellen wanneer het regent, maar effectief precies op welke plaats het zal gebeuren, welke temperatuur het op dat moment zal zijn, als er enige wind zal opsteken en aan welke snelheid die zal blazen en uit welke richting dit zal gebeuren. Bijkomende complicaties doen zich voor door het feit dat ze voorspellingen moeten maken voor een beperkt afgebakend gebied (het racecircuit), en voor de relatief korte tijdsspanne van 90 minuten (de gemiddelde duur van een Grand Prix). Het nodige respect voor hun werk, met deze vereisten in acht genomen, komt niet tekort volgens Stanford. “De teams vertrouwen volledig op deze voorspellingen voor hun racestrategieën.”

Eens de algemene weerssituatie gekend is, vragen de strategen in de pits de details. Als er regen wordt verwacht, dan willen ze heel graag weten welke temperatuur die zal hebben. Dit is vooral interessant voor de mensen die verantwoordelijk zijn voor de motor, omdat benzine verschillende verbrandingsproporties aan de dag legt bij verschillende regentemperaturen en daardoor toepasselijk moet gemengd worden. Om de hoogst mogelijke precisie te bereiken ondernemen de teams grote inspanningen. Voor Williams verzamelt het Engels meteorologisch instituut 'Weather Eye' alle relevante gegevens en verzendt die naar een klein weerstation dat het team bij elke race opzet in de pitlane. Enkele teams vertrouwen op mobiele radarstations die zich bovenop de heuvels bevinden dichtbij het circuit; anderen sturen constant een helikopter de lucht in die soms zelf de regen opzoekt en dan analyses verricht om te weten hoe snel die wolken het circuit naderen. Dankzij het kunnen verbinden van deze informatieve systemen, is het vandaag de dag mogelijk om enorm precieze voorspellingen te bereiken, zelfs voor plotse veranderingen van het weer. “Dit gaat soms zo ver tot het in staat zijn, op sommige circuits, om bijna op de minuut te voorspellen bij welke bocht het eerst gaat beginnen regenen," aldus Stanford.”



In het verleden kenden de teams altijd vele mogelijkheden om de afstellingen van hun wagens aan te passen voor een regenrace. De regels zoals ze nu zijn laten enkel minimale wijzigingen toe, wat een accurate weersvoorspelling nog belangrijker maakt – zeker omdat de wagens de race moeten aanvangen met dezelfde set-up die ze voor de kwalificatie hebben gebruikt. Dat de wagens nauwelijks aangepast worden voor de regen kan aan de andere kant echter interessante races teweeg brengen omdat het talent van de rijder nu veel meer doorweegt onder zo’n omstandigheden. Niet enkel moeten ze het voertuig, dat nu moeiijker te besturen valt, op de limiet brengen, maar ze moeten het ook op een akkoord gooien met het constant veranderend gripniveau. In wisselvallig weer heeft een goede bandenstrategie ook een bepalende invloed op de kansen voor een overwinning.

Maar hoe hard de weermannen hun best ook doen, toch trekken ze met hun voorspellingen niet altijd aan het rechte eind. “Een precieze voorspelling blijft heel moeilijk te bereiken ondanks de enorm geavanceerde computertechnologie,” weet ook Dickie Stanford.

Wist je…
… dat van de 748 verreden Formule 1 races die er werden gehouden sinds 1950, negen vroegtijdig moesten beëindigd worden omwille van de regen? De eerste was in 1950, toen de Indianapolis 500 nog steeds deel uitmaakte van het Formule 1 kampioenschap. De winnaar, John Parsons, zag de finishvlag na enkel 354 mijl. De meest recente was de Grand Prix van Monaco in 1997, toen Michael Schumacher won na enkel 62 van de 78 ronden verreden te hebben.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Gasly vervangt Kvyat vanaf Maleisië  
Toro Rosso heeft zonet bevestigd dat Pierre Gasly komend weekend zijn debuut zal maken voor het team tijdens...
Lees meer
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact