RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Maleisië
 Logistiek in de F1
Iedereen die erin wil slagen om als eerste over de finishlijn te komen moet een race tot de essentie herleiden, en dat is trachten om het 32 ton wegend materiaal en de 10.000 afzonderlijke onderdelen die de teams willen verschepen naar het desbetreffende circuit over te brengen vanaf het hoofdkwartier. Dat is elke race opnieuw een uitdaging voor de logistieke experts van de 11 renstallen…

Het Grand Prix-circus reist met veel bagage. Ongeveer 120 kisten en containers vertrekken vanuit de fabrieken op een reis over de Atlantische Oceaan. Tijdens het inpakken is Paul Singlehurst, logistiek verantwoordelijke bij Williams, altijd extreem voorzichtig om zo weinig mogelijk mee te nemen – maar ook zoveel als nodig is. Het is een evenwichtsoefening die enig denkwerk vereist, en om er zeker van te zijn dat er niets wordt vergeten moet een lijst van 80 pagina’s, die scrupuleus wordt opgemaakt, aantonen welke onderdelen in welke containers moeten zitten, gaande van de racewagens en de reservemotoren tot de papieren servetten voor de hospitality.


Klik op de tekening voor een grotere versie

Terwijl het Williams team na afloop van de Britse Grand Prix nog alles bij elkaar raapte, waren er reeds 50 containers – met een gewicht van 6 ton – via boot onderweg naar Montreal. Omdat het verschepen via boot goedkoper is dan het laten overvliegen via vliegtuig, werden de onderdelen onmiddellijk na de vorige race reeds op weg gestuurd naar Canada. De trucks van het team brengen na de race in Silverstone alles terug naar Grove, waar de wagens op maandagmorgen eerst ontmanteld worden tot hun individuele onderdelen. Op hetzelfde moment worden de opleggers uitgeladen en alles dat niet dringend nodig is voor het assembleren van de wagens wordt geleidelijk aan in kratten en containers gestoken.

“Elk onderdeel heeft een vaste plaats,” vertelt Singlehurst. “Op het circuit hebben we namelijk geen tijd om grote zoekacties uit te voeren.”

Op de vrijdag na Silverstone vertrekt de Boeing 747 vanaf Stansted Airport, in het noord-oosten van Londen, naar Montreal met haar waardevolle Formule 1-cargo. Ook het team geleid door Singlehurst en 35 werknemers van Williams waaronder de mecaniciens en de pitcrew komen op de maandag voor de race aan en beginnen met het opzetten van de pits. Dat omvat het schoonmaken van de vloer, het ophangen van de talloze monitors en het installeren van het computernetwerk met behulp van 500 meter datakabels en 300 meter stroomkabels. Het volledig team tijdens de race zelf wordt daarna nog uitgebreid tot 80 mensen.

De extreme logistieke vereisten bij Williams zijn inherent aan de totale automobielindustrie, dat met haar grote productie-output verscheidene logistieke prestaties moet neerzetten, dag na dag. “De vele onderdelen en modules voor één enkel wagenmodel moeten van meer dan 100 leveranciers aankomen op de band, op het juiste moment en in de juiste volgorde,” aldus Dr. Lauterwasser. “Dat betekent dat de leveranciers geďntegreerd moeten worden in het productieproces.”

De ware omvang van de materiële complexiteit in de Formule 1 zal duidelijk worden in Montreal wanneer de vrachtwagens langzamerhand beginnen toe te komen van de haven en het vliegveld. Het Williams F1 team neemt naar elke Grand Prix drie wagens mee, die bovenop elkaar op paletten worden gestapeld zodat ze in het vrachtruim van het vliegtuig kunnen geladen worden. Er worden ook zes tot zeven motoren meegebracht zodat het team voorbereid is op elke situatie.

Tot de basisuitrustig behoort tevens 16 computers en 28 laptops en 100 radio’s voor een snelle communicatie. Ook niet te vergeten zijn de 3.000 flessen mineraalwater voor het team en zijn gasten en terwijl Canada niet echt een warme race is, willen de teams het graag op veilig spelen, zelfs met hun bagage.

Terwijl de rijders de finishvlag tijdens de Grand Prix van in Montreal zien als een teken om te vertragen en te relaxen, zien de leden van het Williams team het als een signaal om te versnellen. De Grand Prix van de Verenigde Staten wordt namelijk de daaropvolgende zondag verreden, wat betekent dat alle onderdelen moeten ingepakt worden en ten laatste op middernacht klaar moeten zijn voor transport. Het vliegtuig voor Indianapolis vertrekt de volgende morgen namelijk om 8u00.

Snelheid is alles in de Formule 1, zelfs bij de voorbereidingen op de race…

In de week voor de Grand Prix van de Verenigde Staten nemen we nog even een kijkje naar de banden en gaan we daarbij even terug naar het schandaal van 2005, toen er maar zes wagens aan de start verschenen van de race op het Indianapolis-circuit.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Gasly vervangt Kvyat vanaf Maleisië  
Toro Rosso heeft zonet bevestigd dat Pierre Gasly komend weekend zijn debuut zal maken voor het team tijdens...
Lees meer
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact