RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Maleisië
 Benzine, sleutel tot succes
De juiste brandstof in je tank hebben is een sleutel tot succes in de Formule 1. In de onderzoekslabo’s van de oliebedrijven zoekt een waar leger van wetenschappers naar het elixir dat leidt naar de overwinning. Wie de sleutel tot succes vindt, zorgt voor het beslissende voordeel voor de race wagens op de baan. Er zijn echter nog belangrijkere zaken dan prestaties: veiligheid van rijders en de pit crew.

Zelfs in de beginjaren van de Formule 1 was brandstof al een van de meest belangrijke onderdelen voor een goede prestaties. De mengelingen toen bestonden uit extracten van benzeen, methanol, acetone en nitrobenzeen . Deze waren soms zo agressief dat de brandstof na de oefensessies en de race uit de motor moest gehaald worden. Zonder deze veiligheidsvoorziening zou de motor de nacht niet gehaald hebben. Mecaniciens die in contact kwamen met het goedje konden zware brandwonden oplopen en moesten in het ziekenhuis behandeld worden.

Gelukkig liggen deze tijden achter ons, en de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) heft geleidelijk toegelaten additieven opgesteld voor de brandstof. Toch bleven de petroleumbedrijven experimenteren met meer dan 300 mengelingen. Het duurde tot 1993 vooraleer de FIA eiste dat de brandstof in overeenstemming was met de Europese veiligheids- en gezondheidsregels. De prestaties van de wagen bleven onaangetast. Toch blijven de oliebedrijven op een hoog professioneel niveau bezig met onderzoeken naar brandstof. Daarvoor wordt per seizoen ongeveer 250.000 liter gebruikt voor research, tests en
races.



Brandstof kan een wagen die extra kracht geven die toelaat om de beslissende tiende van een seconde te winnen. De vereisten voor een brandstof zijn dan ook enorm groot; het moet erg licht zijn en een zo laag mogelijk verbruik hebben zodat de wagen erg licht blijft en dat de stops zo kort morgelijk zijn. Het bijtanken zelf laat geen ruimte om tijd te sparen. De tankinstallaties worden gestandaardiseerd op 12 liter per seconde van ongelood premium benzine, in overeenstemming met de EU-regels. Deze komt in de benzinetank, die zich achter de rijder bevindt. Uit veiligheidsoverwegingen is de omhulling gemaakt uit vervormbaar kevlar.

Tijdens het bijvullen zijn de rijders en mecaniciens goed beschermd door een vuurbestendige overall en helm. Gewone rijders worden wel blootgesteld aan mogelijke gevaren bij een benzinestation. Hoewel de kans op een brand vrij klein is dankzij de veiligheidsregels, mag je nooit vergeten dat benzine agressief en erg ontvlambaar is. Tussen 1993 en 2004 werden er wereldwijd meer dan 200 branden van een tankstation gemeld.

“Elk van ons kan bijdragen tot het verhogen van de veiligheid door ervoor te zorgen date r geen benzene gemorst wordt bij het bijtanken en elke vorm van ontsteking te weren,” zegt Dr Christoph Lauterwasser van het Allianz Center for Technology (AZT).
“Sigaretten en open vuur zijn logische vormen van ontsteking, maar ook elektrostatische ontladers kunnen vonken maken die moeten vermeden worden. Bijvoorbeeld mag je de wagen niet terug ingaan als het bijtanken gestart is.”

Hoewel de optimale benzine even belangrijk is in het dagelijks verkeer, biedt deze in de Formule 1 kolossale voordelen. De mogelijkheid om een of twee ronden meer te rijden dan de concurrentie, op dezelfde hoeveelheid benzine, kan een beslissende impact hebben op het resultaat van de race. Benzineverbruik speelt dan ook een grote rol in de strategie en zij daardoor een van de best bewaarde geheimen van de teams. Volgens schattingen van experts verbruikt een wagen ongeveer 70 liter brandstof per 100 km. Als je de bereikte prestaties bekijkt, is dit erg economisch.

Om ervoor te zorgen dat enkel toegelaten benzine gebruikt wordt in de Formule 1, moet elk team een staal afleveren bij de FIA voor aanvang van het seizoen. Tijdens Grand Prix weekends, nemen FIA technici random stalen van wagens, opslagtanks, en tankinstallaties. De stalen worden dan geanalyseerd en vergeleken met het eerder ingediende staal. Daarvoor heeft de FIA een speciaal laboratorium op het circuit. Als de stalen niet overeenkomen, worden er zware straffen opgelegd. Meestal spelen de teams het echter volgens de regels, want tenslotte: je kan enkel het podium halen met de juiste benzine…
Jeroen Winters

 Zoeken: In:
Gasly vervangt Kvyat vanaf Maleisië  
Toro Rosso heeft zonet bevestigd dat Pierre Gasly komend weekend zijn debuut zal maken voor het team tijdens...
Lees meer
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact