RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Maleisië
 Adel in de F1 (deel 1)
Vorige maand kon u op deze site lezen dat de Qatarese prins Sjeik Khalid bin Hamad Al-Thani vijf ronden mocht testen in een Williams-wagen. Dit was echter niet de eerste keer dat iemand van adel in de Formule 1 reed. Natuurlijk kennen we wel enkele rijders die later, na hun actieve carriere, een adellijke titel kregen zoals Sir Stirling Moss of Sir Jack Brabham. Maar enkele bekende en minder bekende Formule 1-rijders waren toen ze nog actief waren reeds van adel. De allerbekendste is ongetwijfeld Niki Lauda.

Hier volgt het eerste deel van een tweedelig resumé van enkele coureurs van adellijke komaf die succesvol of minder succesvol tijdens de zestig jaar lange geschiedenis van de Formule 1 aan de bak kwamen.


Bira B of B Bira – Prins uit het Oosten

Deze op 15 juli 1914 geboren Siamese – nu zou dat Thaïse zijn – coureur reed onder het pseudoniem Bira B omdat zijn volledige naam onmogelijk uit te spreken zou zijn in de Westerse wereld. Zijn volledige titel was namelijk Prins Birabongse Bhanudej Bhanubandh van Siam.



Hij reed van 1950-1954 voor Maserati, Gordini, Connaught en dit voor officiele equipes en privéteams.

Hij maakte kennis met de autosport toen hij in Engeland studeerde aan de universiteiten van Eton en Cambridge. Hij bleef daarvoor geruime tijd in Londen wonen.

Een vierde plaats in de GP van Zwitserland 1950 en in de GP van Frankrijk 1954 waren zijn belangrijkste wapenfeiten in het wereldkampioenschap F1 zoals we het nu kennen.
Voor 1950 echter was hij succesvoller in allerhande raceklassen. Zo kreeg hij drie jaar op rij (1936-1938) de ‘British Racing Drivers Club Gold Star’ uitgereikt voor zijn prestaties. In deze periode vormde hij veelal een team met zijn neef en landgenoot prins Chula Chakrabongse of Siam.

Hij stierf in Londen aan een hartaanval in de Londense underground op 23 december 1985.


Alfonso de Portago – De veelzijdige sportman

[img]www.f1fotos.be/specialfotos/2010/tn_portago.jpg[/img]Deze Spaanse Markies werd geboren op 11 oktober 1928 in Londen onder de naam Don
Alfonso Cabeza de Vaca y Leighton, Carvajal y Are, 13th Conde de la Mejorada, 17' Marquis de Portago, maar was onder zijn autosportcollega’s beter bekend als ‘Fon’. Zijn vader was van verarmde adel en een bondgenoot van Franco.

Hij reed in 1956 en 1957 vijf GP’s voor Lancia Ferrari en behaalde in die korte periode toch een tweede en een vijfde plaats, respectievelijk in de GP van Engeland 1956 en de GP van Argentinie 1957.

Hij stond erom gekend een bon-vivant te zijn, met een grote interesse voor vrouwen en sport. Hij was driemaal Frans amateurkampioen jockey, was een zwemmer in internationale wedstrijden en richtte zelfs een Spaans bobsleeteam op dat deelnam aan de Winterspelen van 1956. Ook was hij een fervent vliegtuigpiloot, maar hij raakte zijn vlieglicentie kwijt toen hij in de Verenigde Staten onder een 6 meter lage brug vloog. Later herhaalde hij dat kunstje nog eens in Engeland.

Hij kwam om het leven op 12 mei 1957 in de ‘Mille Miglia’, de befaamde Italiaanse wegrace. Een band spatte uiteen en zijn wagen kwam in het publiek terecht. Daarbij lieten negen toeschouwers het leven, ook zijn goede vriend en bijrijder Edmund Nelson kwam hierbij om. Dit voorval deed de Italiaanse overheid besluiten de legendarische wegrace te verbieden.


Niki Lauda – Koning Rat

Nikolaus-Andreas Ritter von Lauda werd geboren in Wenen op 22 februari 1949 als zoon van een bankiersfamilie.

Zijn rijke familie vond het niet kunnen dat iemand van hun stand autocoureur zou worden en daarom was Niki Lauda verplicht een lening af te sluiten om een racecarrière te starten.



Buiten het feit dat hij driemaal wereldkampioen werd (1975, 1977 en 1984) is Lauda vooral vanwege zijn ongeval op de Nurburgring bekend. Hij raakte de controle over zijn bolide kwijt in ‘Bergwerk’ op de Nordschleife - dit was de naam van het 22,8 km lange circuit met 176 bochten, ook wel ‘de groene hel’ genoemd.

Hij raakte met zijn wielen de kerbstones, waardoor zijn bolide begon te tollen en hij achterwaarts in de stenen muur knalde en al branden terug de baan opkam. Daar kon Guy Edwards hem nog net ontwijken, maar zowel Brett Lunger als Harald Ertl reden op hem in. Ertl, Lunger, Edwards, Arturio Merzario en John Watson haalden hem uit het brandend wrak. Lauda was zwaar verbrand, ook inwendig door de verstikkende walmen. Hij kreeg die avond de laatste sacramenten, maar 41 dagen na de crash stond Lauda terug aan de start van een F1-race.

Het duurde jaren alvorens Lauda zijn redders bedankte, hetgeen niet bepaald zorgde voor een goed imago en hem zelfs de bijnaam ‘koning rat’ opleverde.

Na zijn actieve racecarrière startte hij met een vliegtuigmaatschappij, Lauda Air. Maar ook daar sloeg het noodlot toe toen in 1991 één van zijn Boeings in Thailand neerstortte met 223 slachtoffers tot gevolg. Niki was daarna nog adviseur bij Ferrari en zelfs eventjes teambaas bij Jaguar.


Carel Godin De Beaufort – De Nederlandse reus

De Nederlander Jonkheer Carel Pieter Anthonie Jan Hubertus Godin de Beaufort was de laatste echte amateur F1-coureur. Door zijn enorme gestalte, bijna 2 meter en 118 Kg, kreeg hij de bijnaam ‘Careltje’. Hij werd geboren op 10 april 1934 in ‘Kasteel Maarsbergen’ , waar hij de rest van zijn leven woonde. Zijn volledige adellijke titel luidde ‘Heer van Maam en Maarsbergen’.



Hij reed 26 Grand Prix met Porsche, één met Maserati en één met Cooper onder de naam van ‘Ecurie Maarsbergen’, zijn eigen renstal. Al zijn wagens waren oranje gespoten, de Nederlandse kleuren. Zijn beste resultaat was een zesde positie.

Hij kwam bijna om het leven toen hij in 1959 op het ‘Avus’-circuit over de rand van één van de kombochten vloog en hij als bij wonder door de bomen werd opgevangen en zo 18 meter lager op de baan achter het circuit terechtkwam. Hij kwam er met de schrik vanaf.

De crash die hem wel fataal werd was die op 2 augustus 1964 tijdens de kwalificaties van de GP van Duitsland op de Nurburgring. Hij raakte van de baan en zijn wagen ging twee maal overkop en kwam tot stilstand tegen een boom. Carel werd uit de wagen geslingerd en overleed twee dagen later op 4 augustus aan zijn verwondingen.


Emmanuel De Graffenried – De ridder

[img]www.f1fotos.be/specialfotos/2010/tn_graffenried.jpg[/img]De Zwitserse Baron Emmanuel de Graffenried, beter bekend als Toulo, werd geboren op 18 mei 1914 in Parijs. Hij had het uiterlijk van een middeleeuwse ridder, zeker omdat zijn ‘helm’ in feite niets meer was dan een kapje gemaakt van stof.

De Graffenried was vooral succesvol voor Wereldoorlog II. In het WK F1 behaalde hij slechts één maal de vierde plaats en drie maal de vijfde positie. In totaal was hij goed voor vier WK-punten.

Hij reed van 1950 tot 1956 22 GP’s, 19 voor Maserati en drie voor Alfa Romeo.
Tijdens de Grand Prix van Belgie 1954 reed hij enkel mee om zijn collega-coureurs te filmen.

Toen hij op 22 januari 2007 overleed was hij de laatste overgebleven rijder die in 1950 aan de start stond van het eerste F1-kampioenschap.


Volgende week verschijnt het tweede deel van de adellijke piloten in de F1.
Geert Eggermont

 Zoeken: In:
Gasly vervangt Kvyat vanaf Maleisië  
Toro Rosso heeft zonet bevestigd dat Pierre Gasly komend weekend zijn debuut zal maken voor het team tijdens...
Lees meer
Hamilton pakt zege in Singapore na start gehuld in chaos  
Lewis Hamilton heeft onverwacht de GP van Singapore gewonnen. De Brit profiteerde optimaal van een gigantische startcrash waarbij...
Lees meer
Vettel overtuigend op pole in Singapore  
Sebastian Vettel heeft de pole positie behaald voor de Grote Prijs van Singapore. De Duitser toonde zich ruim...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact