RSS   -    Meewerken?
   
 
GP BraziliŽ
 Een F1 wagen ontwerpen, stap voor stap
In de Formule 1 is niets ouder dan de technologie van gisteren. De teams presenteren niet enkel elk jaar nieuwe wagens, maar ze ontwikkelen ook hun huidige bolides in de loop van het seizoen. Tijdens een Grand Prix als die van San Marino, pas de vierde van het seizoen, worden al vele nieuwe onderdelen gebruikt. ďIn deze business worden diegene die niet constant nieuwe ideeŽn implementeren afgestraft,Ē zegt Gavin Fisher, de hoofdontwerper bij Williams.

Lichter, sneller, beterÖ
In het begin is er meer dan enkel een idee. Om een nieuwe wagen te bouwen is er een heel scala aan nieuwe ideeŽn nodig. De specialisten van de verscheidene departementen, en dan vooral diegene van de aŽrodynamica, het chassis en de motor, voegen al hun meest recente innovaties toe tot een basisconcept wordt bereikt. De eerste uitwisseling van nieuwe ideeŽn vindt plaats op ongeveer 18 maanden alvorens de nieuwe wagen zijn debuut maakt tijdens een race, en is Ė omwille van het feit dat de technische reglementen nog steeds zeer vaag zijn op dat tijdstip Ė eerder een theoretische onderneming. De enige betrouwbare leidraad is dat de wagens in de toekomst altijd lichter, sneller en beter moeten zijn dan de huidige wagens.

In de Formule 1 is er noch geld, noch tijd beschikbaar om een omweg te maken, en ten minste van al tijdens de ontwikkeling. Daarom moeten de onderdelen die reeds hun waarde hebben bewezen in de wagen van vorig jaar heel dikwijls aangepast worden. Dit is nog belangrijker voor de onderdelen die de prestatie niet direct beÔnvloeden. Een Formule 1 wagen bestaat uit ongeveer 5000 individuele onderdelen, gaande van een gewone schroef tot complexe elektronische componenten. In de Formule 1 gaat alles er zů snel aan toe dat ongeveer 3500 van deze onderdelen worden gewijzigd tijdens de loop van het seizoen. ďDe wagen wordt voortdurend veranderd,Ē vertelt Fisher. ďEr is altijd iets dat nog verder verbeterd kan worden.Ē


Klik op de tekening voor een grotere versie

Wetenschap en emotie
De gecompliceerde puzzel van nieuwe ideeŽn en uitgeprobeerde en geteste onderdelen wordt door computers stap voor stap samengebracht. De simulaties, gebruikmakend van CAD (Computer Aided Design) werkstations, zijn als het ware de Ďcrashtestsí voor nieuwe ideeŽn. Deze computers, die indrukwekkende prestaties leveren, gebruiken software om driedimensionale modellen van de individuele onderdelen en de volledige wagen te creŽren. Andere softwaresystemen, zoals de CFD (Computational Fluid Dynamics) tonen aan hoe het model zich zal gedragen in de windtunnel en hoe de verscheidene omgevingsfactoren de wagen zullen beÔnvloeden. Ondanks al deze technologie nemen de ontwerpers nog dikwijls hun potloden bij de hand om schetsen te maken. Een racewagen wordt niet enkel door de logica voortgebracht: ingeving en inzicht spelen ook een rol. Het is 50 percent wetenschap, en 50 percent emotie Ė alhoewel de dagen van de one-man show aan het tekenbord voorbij zijn, speelt deze vuistregel nog altijd een rol.

Tijdens de ontwikkelingsfase van de nieuwe wagen wordt er een voortdurende vergelijking gemaakt met de gegevens die worden opgenomen tijdens het huidige seizoen. Eens het ontwerp van de onderdelen is afgerond en hun effect op de wagen als een geheel werd getest door de computers, worden de overeenkomstige gegevens ingevoerd in de CAM (Computer-Aided Manufacturing) systemen. Deze maximale-precisie machines fabriceren dan de onderdelen, meestal van hele dure materialen. Voor de metalen onderdelen van het motorblok is een menselijke inspanning bijna volledig overbodig, terwijl onderdelen van koolstof, zoals de monocoque, nog steeds redelijk wat handwerk vereisen. Zelfs in deze vroege fase van het proces zijn de eerste tests van de proefonderdelen in de windtunnel bedoeld om een maximale operationele veiligheid te bieden van de nieuwe ontwikkelingen. Op deze manier wordt de verantwoordelijkheid gelegd bij exacte procedures.

Struikeldraden
Doorheen het jaar voeren de technische departementen van de teams een speciale manier van werken uit. …ťn deel van het team zorgt voor de huidige wagen, terwijl een ander deel werkt aan verbeteringen voor het huidige seizoen. Het derde deel van het team concentreert zich dan weer op de ontwikkeling van de nieuwe wagen. De middelen moeten heel voorzichtig uitgebalanceerd worden. Er doen zich overal struikeldraden voor: als een team zich te vroeg op de nieuwe wagen begint te concentreren, dan bestaat er het risico om terug te vallen in de resterende races van het huidige seizoen. Als er echter teveel tijd wordt gespendeerd aan de ontwikkeling van de huidige wagen, dan bestaat het risico dat de nieuwe wagen niet competitief genoeg is aan het begin van een nieuw seizoen.



Het is meestal het geval dat de uiteindelijke aftelprocedure gestart wordt tussen twee seizoenen in. Als een seizoen gedaan is, dan behoort dat volledig tot het verleden. De volledige productiecapaciteit begint zich vanaf dan enkel en alleen te concentreren op het nieuwe model. Tijdens deze overgangsperiode gebruiken de teams meestal interim of hybride wagens die deels worden uitgerust met de onderdelen van het nog niet afgewerkte nieuwe wagenmodel Ė deze onderdelen worden natuurlijk nog steeds met de nodige zorg gecamoufleerd omdat ook de andere rivaliserende teams zich op het testcircuit begeven. De nodige testkilometers van een nieuwe wagen die worden afgelegd buiten de windtunnel en de testbanken binnen de fabriek vinden meestal twee maanden voor de start van het seizoen plaats. Het team werkt dan vrijwel 24 uur op 24 om de wagen snel betrouwbaar te maken, en betrouwbaar snel.

En voor de nieuwe wagen nog maar zijn eerste Grand Prix rijdt, werken de specialisten binnen het team reeds aan de wagens voor het volgende seizoen. De cyclus begint opnieuw en het tempo waarop dit wordt uitgevoerd wordt constant verhoogd.

Wist je datÖ
Ö het ontwerpen van een Formule 1 chassis 250 000 uur werk vergt, en de feitelijke constructie een verdere 250 000 uren? Bijvoorbeeld, tijdens de ontwerpfase van de nieuwe FW27 van Williams maakte het team 4500 tekeningen. Een verdere 4000 tekeningen zal gemaakt worden tijdens het seizoen. Voor de F1 wagens produceert Williams ongeveer 200000 onderdelen per jaar.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Bottas snelt naar poleposition, Hamilton crasht zwaar  
Valtteri Bottas heeft de poleposition voor de GP van BraziliŽ bemachtigd. In een spannend slot wist hij de...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact