RSS   -    Meewerken?
   
 
GP BraziliŽ
 Wat is er nieuw voor 2011?
Naar aloude gewoonte hoort bij elk nieuwe F1-seizoen ook een pak wijzigingen, zowel op sportief als op technisch vlak. Dit jaar vormt daarbij geen uitzondering. In deze special geven we u een overzicht aan wat u zich mag verwachten wanneer het nieuwe seizoen van start gaat in AustraliŽ, op 27 maart 2011.

De terugkeer van de 107%
De 107 procent-regel is terug van weggeweest. De regel in kwestie werd vroeger, van 1996 tot 2002, ingevoerd om te voorkomen dat er geen al te trage piloten konden deelnemen aan de race. De 107% slaat dan ook op het feit dat de kwalificatietijd van elke piloot binnen 107% moet vallen van de pole positie-tijd. Slaagt de piloot hier niet in, dan mag deze niet deelnemen aan de race. In uitzonderlijke omstandigheden mogen de stewards de wagen alsnog de toelating geven om te starten Ė bijvoorbeeld als de piloot tijdens de oefensessies wel een degelijke tijd kon opmeten. De regel geldt enkel voor de eerste kwalificatiesessie.

Meer straffen
Vanaf volgend seizoen hebben de stewards een grotere verscheidenheid aan straffen tot hun beschikking om rijgedrag en andere reglementoverschrijdingen te beboeten. De stewards kunnen nu specifieke tijdstraffen opleggen, hebben het recht om rijders uit een raceresultaat te schrappen en hen te schorsen voor opeenvolgende races.

Teamorders opnieuw toegelaten
Vanaf volgend seizoen zijn teamorders opnieuw toegelaten. De clausule die dit verbood in het sportief reglement is namelijk geschrapt.



Avondklok voor de teams
De FIA heeft beslist een beperking op te leggen op de werkuren van de teams. Er zal een avondklok gelden voor teampersoneel dat ingezet wordt om werk aan de wagens te verrichten. Deze mensen zullen niet toegelaten worden tot het circuit tussen middernacht en 6 uur wanneer de eerste oefensessie op de daaropvolgende dag start om 10 uur. Ze zijn ook ontboden van het circuit tussen 1 en 7 uur wanneer de oefensessie de dag erna start om 11u. Tijdens het seizoen mag het team vier keer een uitzondering maken op deze regel.

Versnellingsbak moet het langer uithouden
Een versnellingsbak moet nu meegaan voor vijf raceweekends. Vorig jaar was dat nog vier. Deze regel kadert in het kostenbesparingsprogramma van de sport en hoort ook bij de milieuvriendelijke maatregelen.

Wielkabels verdubbeld
Ten gevolge van de vele loskomende wielen in 2010 moet elke wagen nu een tweede wielkabel hebben op elk wiel. De twee kabels moeten opafzonderlijke ophangingsonderdelen vastzitten en moeten hun eigen hechtingspunten hebben op het chassis. De impact op de prestatie van deze regel is verwaarloosbaar maar door het hogere gewicht is dit ťťn van de redenen waarom de gewichtslimiet is verhoogd.

Geen haaienvin meer
De beruchte haaienvin, zoals vorig seizoen gebruikt door quasi elk team, is nu verboden. De regels stellen nu specifiek dat geen enkel bodywork zich mag uitspreiden tot de achtervleugel.

Regels op achtervleugels veel strenger, F-duct verboden
De beamwing, de vleugel net boven het achterlicht van de wagens, mag geen inkepingen meer bevatten. Ook bij de hoofdelementen van de achtervleugel zijn deze vanaf heden verboden. Deze regel is bedoeld om de F-duct of andere aangeblazen vleugels te verbieden.



Weg met dubbele diffusers
Door een achterpoortje in het vorig reglement dat de onderkant van de wagen definieerde, konden teams dit gebruiken om een dubbele diffuser te maken. Deze waren mogelijk doordat er een opening kon gemaakt worden in de ruimte tussen de reference plan, de step plane en de diffuser. De regels zorgen er nu voor dat deze ruimte onbeschikbaar wordt.

Deze ruimte liet de teams ook toe om de voorkant van de diffuser te openen en de uitlaatgassen van de wagens hierdoor te leiden. Daardoor ontstond het effect van een aangeblazen diffuser.

Verplichte gewichtsverdeling
Het minimumgewicht van de wagens bedraagt nu 640 kg. In tandem met de introductie van de nieuwe Pirelli-banden heeft de FIA ook een verplichte gewichtsverdeling opgelegd voor de wagens met een marge tussen 45.5 en 46.7% op de vooras.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Bottas snelt naar poleposition, Hamilton crasht zwaar  
Valtteri Bottas heeft de poleposition voor de GP van BraziliŽ bemachtigd. In een spannend slot wist hij de...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact