RSS   -    Meewerken?
   
 
GP BraziliŽ
 Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
U kent ze wel, de jaarlijkse doelstellingen die de teams bij de start van een nieuw kampioenschap zichzelf opleggen. Over de jaren heen is gebleken dat deze kunnen bereikt worden, maar dit is niet altijd het geval. Ook dit seizoen waagden alle teams zich aan de nodige voorspellingen, maar al snel werd duidelijk dat dit voor sommigen niet meer dan gezond optimisme was.

Red Bull Racing
De wereldkampioen van 2010 heeft van alle teams het meeste recht van spreken als het zei dat het om de titel zal vechten. Vorig jaar was de RB6 al de snelste van het hele veld, en men kan tevens rekenen op Adrian Newey, de beste ontwerper in de Formule 1.

Kan het team tevreden zijn? Waarschijnlijk wel, al is de RB7 op gebied van betrouwbaarheid niet 100 %. Op drie races tijd kende de wereldkampioen veel problemen met het KERS-systeem, terwijl het tactisch een blunder maakte in China. Alhoewel Helmut Marko benadrukte dat alle problemen opgelost zijn, blijft het nog altijd bang afwachten.

McLaren Mercedes
Van alle Formule 1-teams wist McLaren met haar innovatieve MP4-26 het meest te verbazen. Toch staat creativiteit niet altijd garant voor het nodige succes. In plaats van vooruit, ging het team enkel maar achteruit tijdens de wintertesten. Dat men er bij McLaren radeloos van werd was snel duidelijk, wetende dat ze zichzelf in staat achtten om Red Bull bij te benen of zelfs te snel af te zijn.

Martin Whitmarsh besloot de ontwikkelingen bij McLaren radicaal om te gooien, en dit met het nodige succes. Alhoewel het team nog niet in de slipstream van Red Bull kan zitten, kan het wel een potentiŽle titelkandidaat worden. Wetende dat het Britse team zich over het seizoen het snelst kan ontwikkelen, kan Red Bull maar best in haar spiegels beginnen te kijken.

Ferrari
Minder tevreden gezichten zijn er bij het Italiaanse Ferrari te zien. Het nipt verliezen van de wereldtitel in 2010 heeft niets aan de vechtlust van de scuderia doen verliezen, wat ook tijdens de presentatie van de nieuwe bolide duidelijk werd. De titel was het hoofddoel, maar in AustraliŽ werd pijnlijk duidelijk dat dit wel eens een heel moeilijke queeste kan worden.

Ondanks de goede testresultaten, worstelde het team in de eerste drie races van het seizoen. De 150į Italia heeft vooral een aerodynamisch probleem, doordat de wagen veel te conservatief gebouwd werd. Stefano Domenicali spoorde zijn team aan om snel nieuwe upgrades te ontwikkelen, maar het is slechts de vraag of deze wel nog op tijd zullen komen.

Mercedes GP
Ross Brawn was bij de introductie van de W02 in Valencia heel duidelijk: het moet dit seizoen beter gaan. Sinds de winnende bolide die hij in 2009 ontworpen had, leek het door Mercedes overgenomen team steeds meer weg te zakken. De bolide van dit seizoen werd aangrijpend veranderd, maar dit leek in de wintermaanden niet uit te betalen.
Sinds de Chinese Grand Prix gaat het echter beter met het Duitse team. Nico Rosberg wist zelfs voor het eerst in het bestaan van Mercedes GP voor een overwinning te vechten. Of deze trend zich ook zal blijven voortzetten, valt af te wachten.



Lotus Renault
Na een knappe remonte van Renault in 2010 hield iedereen zijn adem in toen de R31 aan de buitenwereld getoond werd. Als enige team koos het voor een creatieve oplossing van haar uitlaatsysteem, dat langs de sidepodís naar buiten wordt gestuurd. Renault was er van overtuigd dat Robert Kubica een nog sterk seizoen zou rijden, maar een ongeval in de Rally di Andora besliste daar anders over.

Het verlies van Kubica, wat voor het team een zware domper was, werd weggewerkt door het aantrekken van Nick Heidfeld. En met succes! Zowel hij als Petrov wisten voor het team een podium op te eisen, wat aanduidt dat de R31 een wagen is om rekening mee te houden. Renault kan dit jaar hoge ogen gooien, maar veel hangt af van het foutloze optreden van beide piloten.

Williams Cosworth
Hoe jammer het ook klinkt, maar Williams zou samen met Ferrari wel eens van alle teams het meest de bal mis geslaan hebben. Na een degelijk kampioenschap in 2010 wilde Williams dit jaar nog beter doen, iets wat volgens Formule 1-prominenten tijdens de wintermaanden mogelijk was. Net als bij Ferrari, werd echter in het eerste raceweekend al duidelijk dat niets is wat het lijkt.

Het puntenloze optreden van Williams zorgt ook intern voor de nodige spanningen. Het team maakt er geen geheim van dat er structurele aanpassingen zullen gebeuren, en het is maar de vraag of dit geen zwaardere ballast zal zijn op de ontwikkeling van de FW33. Eťn ding is zeker: het zal voor hen moeilijk worden om 2010 te overtreffen.

Force India Mercedes
Na het beste seizoen ooit voor Force India in 2010 en het aantrekken van de DTM-kampioen Paul di Resta, wees Vijay Mallya bij de presentatie van de VJM04 erop dat het team minstens even goed moet zijn als vorig seizoen. Dat dit niet gemakkelijk is, werd al tijdens de eerste testdagen duidelijk. Ook al is de wagen in de basis goed, het kan op dit moment niet opwegen tegen de vijf topteams.



Waar Force India wel op kan rekenen, is op goede consistente racepiloten, die de voorbije races al de nodige punten hebben weten te sprokkelen. Het Indische team zal echter met grotere upgrades voor de pinnen moeten komen, wil het haar succesverhaal van 2010 herhalen.

Sauber Ferrari
Het vertrek van BMW heeft het Sauber-team zowel financieel als sportief bijzonder hard geraakt. In de hoop dit jaar een beter seizoen te kennen dan 2010, hoopte het met de financiŽle ondersteuning van onder meer Telmex terug een goede bolide te bouwen. Peter Sauber was bij de voorstelling van de C30 in elk geval optimistisch, al wou hij zijn enthousiasme niet van de daken schreeuwen.

Met argusogen werd vooral naar nieuwkomer Sergio Perez gekeken. Weinig vertrouwen werd in de Mexicaan gesteld, maar dat veegde hij zo van de tafel nadat hij in de eerste drie races behoorlijk professioneel voor de dag kwam. De diskwalificatie in AustraliŽ ten spijt, lijkt het team een beter seizoen tegemoet te gaan. En dat is iets wat we een sympathiek team zoals Sauber alleen maar kunnen toewensen.

Scuderia Toro Rosso
Na 2010 beleeft het zusterbedrijf van Red Bull haar tweede jaar als onafhankelijk constructeur. Vorig jaar viel op dat het daar moeite mee had, maar de introductie van de STR6 beloofde in elk geval al veel goeds. Iets wat ook het team meteen inzag, en was dan ook ambitieus om geregeld punten te kunnen scoren.

Het moet gezegd zijn dat Toro Rosso een goede start van haar kampioenschap kende. De STR6 zit vaak in het middenveld, en kon in AustraliŽ al voor enkele punten zorgen. Veel hangt echter af van de ontwikkelingssnelheid van het kleine team, want met tegenstanders zoals Sauber, Force India en Williams, moet het zeker alles uit de kast weten te halen.



Team Lotus
Dat het team van Tony Fernandes al op respect kan rekenen, werd in 2010 al snel duidelijk. Iedereen was het er roerend over eens dat dit een Formule 1-waardig team kan zijn, iets wat bij de presentatie van de T128 onderstreept werd. De wagen verschilt dag en nacht met haar conservatieve voorganger, wat de ambities van het groene team alleen maar deed stijgen.

Fernandes duidde meteen na de presentatie aan dat zijn team dit jaar in het middenveld kan rijden, iets wat begin dit seizoen niet goed lukte. Toen Trulli en Kovalainen in AustraliŽ nog ťťn seconde moesten toegeven op het middenveld, werd gevreesd dat het weer een moeilijk jaar zou worden. Team Lotus wist dan wel in China zich in de debatten te mengen, toch is het voor het team in het algemeen en de Formule 1 in het bijzonder belangrijk dat dit ook in Turkije het geval zal zijn.

HRT Cosworth
In tegenstelling tot de andere teams was de introductie van de F111 weinig soeps. De wagen zou maar pas in AustraliŽ haar eerste run kennen, al was dit wel met onderdelen van de bolide van vorig jaar. Het team creŽerde maar weinig geloofwaardigheid, al claimde het zelf competitiever te zijn dan vorig seizoen.

Nadat het zich niet kon kwalificeren voor de Australische Grand Prix (en daar veel hoongelach voor in de plaats kreeg), wist HRT sinds het Maleisisch raceweekend sympathie te krijgen. De wagen is op dit moment geen hoogvlieger, maar de ontwikkelingen die Geof Willis op de wagen weet te zetten, lijken wel te werken. Of dit zal blijven duren is moeilijk te zeggen, aangezien veel afhangt van de financiŽle middelen die het team nog over heeft.



Virgin Racing
CFD is en zal voorlopig nog niet het enige wondermiddel zijn om Formule 1-wagens te ontwerpen. Al bij haar debuut in 2010 blijft het team van Richard Branson hieraan vasthouden, maar in de wintertestperiode werd pijnlijk duidelijk dat het team niets van progressie geboekt heeft.

In plaats van Team Lotus in te halen, moest het maar liefst twee seconden toegeven! Bijzonder spijtig voor Timo Glock en onze Belg JťrŰme díAmbrosio, die zo een zwaar kampioenschap zullen meemaken. Virgin-ontwerper Nick Wirth benadrukte echter dat een grondige upgrade voor Turkije veel zal goedmaken, al is het maar de vraag of dit echt het geval zal zijn.
Tom Michiels

 Zoeken: In:
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Bottas snelt naar poleposition, Hamilton crasht zwaar  
Valtteri Bottas heeft de poleposition voor de GP van BraziliŽ bemachtigd. In een spannend slot wist hij de...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact