RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Japan
 Opinie: De onbestaande 107%-regel
De 107% regel, de maatregel die moet garanderen dat enkel waardige kandidaten kunnen meedoen aan een F1 race. Maar des te langer de regel opnieuw van kracht is, des te meer hij nutteloos lijkt te worden, met de afgelopen GP van Maleisië als recentste voorbeeld.

De FIA voerde de maatregel in 1996 in om de hoge standaard van de Formule 1 te garanderen, alsook de onveilige situatie van te hoge snelheidsverschillen te beperken.

De regel werd als volgt ingevoerd in 1996 en identiek geherintroduceerd in 2011, toegepast op Q1:

“Any driver whose best qualifying lap exceeds 107% of the pole position time will not be allowed to start, save for exceptional circumstances accepted as such by the stewards of the Event. Should there be more than one driver accepted in this manner, their order will be determined by the stewards.”

Een extra motivatie voor de herinvoering van de regel kwam uit de mond van Bernie Ecclestone himself:

“Formula 1 is the best. And we don't need anything in it that isn't the best."

Maar er lijkt toch iets veranderd te zijn sinds de herinvoering van de regel. Van 1996 tot 2002 werd de regel over het algemeen zeer strikt opgevolgd. Rijders werden, zoals de regel het voorschreef, geweigerd om deel te nemen aan de race tenzij er ‘uitzonderlijke omstandigheden’ van toepassing waren.

Dergelijke ‘uitzonderlijke omstandigheden’ waren regenachtige kwalificatiesessies of problemen met de wagen gedurende de sessie waardoor er geen (snelle) tijd werd gereden door de piloot in kwestie. In de regen liggen immers de verschillen verder uit elkaar en is het ook moeilijk om geen fouten te maken, waardoor niet iedereen een goed rondje krijgt neergezet. Bovendien kunnen de omstandigheden zo snel omslaan, dat je net de pech kunt hebben om een foutje te maken op een opdrogende baan, wanneer vervolgens de volgende ronde de hemelsluizen opnieuw opengaan.

Wanneer een piloot door technische problemen niet kon deelnemen aan de kwalificatie werd er meestal gekeken naar de rondetijden uit de vrije trainingen. Voldeden die aan de 107%-regel, dan werd de piloot in sommige gevallen toegelaten om te racen. Voor de rest werd de regel strikt opgevolgd.

Minardi rijders Tarso Marques en Alex Yoong eindigden in 2001 en 2002 verschillende keren enkele tienden van een seconde buiten de 107% van de pole tijd en beide heren konden zo driemaal fluiten naar hun deelname, ook al eindigden ze in de vrije trainingen vaak wel binnen de 107% van de leider.

De tijden lijken echter veranderd te zijn, met als perfecte voorbeeld de afgelopen GP van Maleisië. Heel het weekend moest Manor alles uit de kast halen om binnen de 107% van de tijden van de Mercedes piloten te blijven. Will Stevens slaagde hier op vrijdag comfortabel in, maar kwam door technische problemen op zaterdag niet meer binnen die grens. Ook niet in Q1, toen hij niet in actie kon komen door de problemen met zijn wagen. Zijn toelating tot de race kan ik nog enigszins begrijpen omdat de Brit de nodige snelheid heeft laten zien. Zijn tijd van vrije training twee was zelfs comfortabel binnen de grens van de Q1 tijd van Hamilton op zaterdag.

Bij Roberto Merhi is het een ander verhaal. In tegenstelling tot zijn teamgenoot kende de Spanjaard geen technische problemen op zaterdag en dus was hij gewoonweg te traag. Zijn snelste ronde in VT3 was de enige ronde van het ganse weekend waarmee de Spanjaard binnen de 107% zat van de piloot die de sessie op P1 afsloot. En deze tijd viel zelfs buiten de 107% van de Q1 tijd van Hamilton. Merhi mocht dus de race starten ondanks dat hij geen enkele keer gedurende het hele weekend binnen de 107% zat van de Q1 tijd van Lewis Hamilton.

De ‘uitzonderlijke omstandigheden’ waarnaar de FIA verwijst in hun reglement lijken tegenwoordig wel de meest normale situaties ter wereld te zijn. Sinds de herinvoering van de 107%-regel eindigden 15 piloten buiten de vereiste 107% in Q1. Slechts in vier gevallen werd de rijder in kwestie geweigerd om deel te nemen aan de race, terwijl regen slechts in vier van de gevallen een spelbreker was.

De FIA zou zich beter bezig houden met consistent hun regels na te leven om de kwaliteit van de deelnemers te garanderen in plaats van per se dat volledige deelnemersveld te willen doen starten. Ja, de F1 zit in een crisis, maar net dan is het niet het moment om kwaliteit in te wisselen voor kwantiteit. Er moet een andere oplossing zijn om in deze moeilijke tijden alsnog tot een breder, competitief deelnemersveld te komen.

[05 april 2015 - 18:38] Mats de Jong
VORIG: Boullier: "Vooruitgang McLaren is enorm"      VOLGEND: Merhi overtuigd van behoud racezitje in China
 Zoeken: In:
Hamilton feest in Japan terwijl Vettel moet opgeven  
Lewis Hamilton heeft voor de derde keer de Grand Prix van Japan geworden. De Brit leidde van start...
Lees meer
Hamilton ongenaakbaar in Suzuka  
Lewis Hamilton heeft voor het eerst de pole positie behaald op Suzuka. Zo heeft de Brit op alle...
Lees meer
Bottas snelste in VT3, ondanks crash en tragere banden  
Mercedes heeft haar ware gelaat getoond in de derde vrije training in Japan. Valtteri Bottas en Lewis Hamilton...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact